اعتراض انجمن فولاد ترکیه به مازاد واردات

ایران و عربستان صنعت فولاد ترکیه را تهدید می‌کنند

حجم واردات فولاد به ترکیه در سال جاری به حدی افزایش یافته که انجمن تولیدکنندگان فولاد این کشور خواستار مداخله دولت به این موضوع شده است. به گفته دبیرکل این انجمن صنعت فولاد ایران و عربستان با برخورداری از امتیاز انرژی ارزان تهدیدی برای صنعت فولاد ترکیه به شمار می‌آیند.
به گزارش یورومتال، انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه خواستار مداخله دولت در موضوع مازاد واردات فولاد به این کشور شد، اتفاقی که تولید داخلی فولاد ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است.
به گفته این انجمن در ماه هفتم سال جاری میلادی (ژوئیه) تولید فولاد ترکیه پس از ۱۴ ماه کاهش تولید، سیر افزایشی به خود گرفت؛ این رشد تولید در حالی اتفاق افتاده که واردات فولاد به این کشور نیز شدت گرفته است.

آمار تولید و واردات ترکیه در سال جاری میلادی

بنا بر آمار انجمن فولاد ترکیه در ماه ژوئیه تولید فولاد این کشور با افزایش ۷.۷ درصد نسبت به ماه پیش از آن (ژوئن) به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسید، این در حالی است که در کل هفت ماهه نخست سال جاری (ماه‌های ژانویه تا ژوئیه) تولید فولاد ترکیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۳ درصد کاهش داشت و حجم آن ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن شد.
همچنین بنا بر آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه واردات مفتول به این کشور در هفت ماهه سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۹۳.۳ درصد رشد داشت و ترکیه در این بازه زمانی ۸۶۲‚۴۶۴ تن مفتول فولادی تحت کد ۷۲۱۳ وارد کرد، علاوه بر مفتول واردات ورق‌های گرم تحت کد ۷۲۰۸ نیز در هفت ماه امسال ۲۰۳.۸۳ درصد از هفت ماهه سال پیش بود.
بنا بر آمار یادشده واردات فولادی ترکیه از چین نیز در هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۸۴ درصد بیشتر بود.

انرژی در ترکیه گران‌تر از ایران و عربستان است

وِیسل یایان دبیرکل انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه در این باره به یک روزنامه محلی این کشور گفت: تولید فولاد در کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و ایران از امتیاز انرژی ارزان برخوردار است، امتیازی که صنعت فولاد ترکیه به آنها دسترسی ندارد و هزینه‌های انرژی برای فولادسازان ترکیه بالاتر از فولادسازان کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپاست.
وی افزود: این کشورها به دلیل برخورداری از این مزیت فولاد ارزان تولید می کنند اما صنعت فولاد ترکیه باید با اقدامات حفاظتی حجم واردات محصولات فولادی ارزان قیمت به این کشور را محدود کند.

keyboard_arrow_up