سیدمحسن هاشمی سرپرست واحد برنامه‌ ریزی و مطالعات راهبردی شرکت ملی فولاد ایران:

پروژه های مهم و بزرگ فولادی، نیروگاهی و هوشمندسازی مصارف، مصوب ” اتاق فکر” این شرکت می باشد

سرپرست واحد برنامه‌ ریزی و مطالعات راهبردی شرکت ملی فولاد ایران گفت: پروژه های مهم و بزرگ فولادی، نیروگاهی و هوشمندسازی مصارف، مصوب “اتاق فکر” این شرکت می باشد که می‌توان به پروژه‌های گازی‌سازی زغال‌سنگ، احداث نیروگاه خورشیدی خودتامین، بازیابی حرارت در زنجیره فولاد و هوشمندسازی مصارف اشاره نمود که ادامه روند تصویب پروژه‌ها در سازمان ایمیدرو در حال پیگیری است.

سیدمحسن هاشمی همچنین افزود: واحد برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی این شرکت با یک دیدگاه میان‌کارکردی و چندتخصصی بر فعالیت‌های مبتنی بر استراتژی شرکت ملی فولاد ایران متمرکز است. وی با اشاره به اهداف این واحد افزود: از جمله اهداف و تکالیف تعیین شده برای این مدیریت می‌توان به مطالعات راهبردی، تهیه برنامه‌های توسعه و پایش طرح جامع صنعت فولاد کشور، مدیریت اثر‌بخش خلاقیت و نوآوری سازمانی (اتاق فکر)، باز طراحی فرآیندهای شرکت و ارتقاء نظام‌های مدیریتی و مشارکتی (به عنوان متولی بخش تعالی سازمانی و توسعه مدل بهره‌وری) اشاره نمود.

سرپرست واحد برنامه‌ ریزی و مطالعات راهبردی شرکت ملی فولاد ایران خاطرنشان ساخت: در راستای رسیدن به اهداف اشاره شده اقدامات قابل توجهی طی سال 1402 در این مدیریت انجام شده است که خلاصه این فعالیت‌ها به شرح زیر است:

1- در حوزه مطالعات طرح جامع فولاد، پایش‌های فصلی این طرح انجام شد و گزارشات هر فصل در اختیار ذینفعان صنعت قرار گرفت. گزارش سالانه طرح جامع نیز در حال نهایی شدن است و اوایل سال آینده منتشر خواهد شد. از جمله نکات مهم و نقاط بهبود گزارش‌های سه ماهه سال 1402 می‌توان به افزایش دقت در گزارش‌ها و داده‌های ارائه شده اشاره نمود، که این مهم از طریق ارتباط موثر با اعضا کمیته پایش همچون وزارت صمت، سازمان ایمیدرو، انجمن تولیدکنندگان فولاد، انجمن سنگ آهن و سایر اعضا انجام شد.

2- این مدیریت به عنوان متولی واحد برنامه‌ریزی شرکت اقدام به پایش و ارزیابی عملکرد مدیریت‌های مختلف بر اساس اهداف از پیش تعیین شده شرکت نموده و گزارشات دوره‌ای در این خصوص را به ذینفعان ارائه نموده است. همچنین برنامه سال آتی شرکت برای مدیریت‌های مختلف را گردآوری و تدوین شده است. از جمله نکات مهم در تدوین برنامه سال آتی می‌توان به تعریف اهداف جدید و به نوعی چالش‌ برانگیز و همچنین وزن‌دهی به نسبت بالا به این نوع اهداف اشاره کرد.

3- در بخش تعالی سازمانی نیز مدل جایزه بهر‌ه‌وری سازمان ایمیدرو که سال 1401به عنوان مدل مناسب بهره‌وری انتخاب شده بود، طی سال گذشته با ثبت‌نام در بخش پیشروان توسعه بیشتری یافت. از جمله می‌توان به تشکیل کمیته‌های تخصصی تعالی سازمانی همزمان با دوره‌های آموزشی متناسب اشاره کرد، به شکلی که تمام واحدهای شرکت در فرایند این ارتقا به صورت موثر مشارکت داده شدند.

4-  در بخش استراتژی شرکت نیز سال گذشته اقدام به بروزرسانی و بازطراحی استراتژی و فرایندهای شرکت متناسب با تغییرات سال‌های گذشته شد. در این فعالیت نیز کلیه مدیریت‌های شرکت به صورت فعال مشارکت داشتند و نقطه نظرات آنان در بروز‌ رسانی و باز طراحی استراتژی و فرایندهای شرکت به صورت موثر منعکس شد. از جمله نکات مهم در این حوزه می‌توان به اصلاح بخشی از فرایندهای گذشته به عنوان فعالیت و کاهش تعداد فرایندهای شرکت اشاره کرد که نهایتا می‌تواند به تعریف شاخص‌های مناسب‌تر برای پایش‌ عملکرد و مدیریت بهتر ریسک در شرکت منتج شود.

سیدمحسن هاشمی دربیان برنامه‌های سال آینده این مدیریت افزود: برای سال آینده نیز همه اقدامات ما منطبق بر چشم‌انداز و ماموریت شرکت خواهد بود و بجز ادامه فعالیت‌های سال گذشته، بر جذب پروژه‌های عملیاتی و فرصت‌های جدید برای غلبه بر چالش‌های صنعت فولاد کشور متمرکز خواهیم شد.

keyboard_arrow_up