جلسه تحویل قطعی پروژه خط فرعی راه آهن شرکت پارس فولاد سبزوار برگزار شد

طی جلسه ای در روز سه شنبه مورخ ۹ مرداد ۱۴۰۳ با حضور اعضای کمیسیون تحویل قطعی راه آهن جمهوری اسلامی ایران متشکل از کارشناسان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه آهن خراسان رضوی و همچنین حضور نمایندگان کارفرما، نمایندگان مشاور پروژه و نمایندگان پیمانکار تحویل قطعی خط فرعی راه آهن شرکت پارس فولاد سبزوار انجام پذیرفت.

نیکنام مدیر توسعه شرکت پارس فولاد سبزوار اظهار داشت: این خط آنتنی که از ایستگاه جدید اسفراین منشعب می شود، مجتمع پارس فولاد سبزوار را به خط اصلی راه آهن مشهد به تهران متصل می نماید. با راه اندازی این خط فرعی در فاز اول ظرفیت جابجایی سالانه یک میلیون و دویست هزار تن گندله ورودی به شرکت پارس فولاد سبزوار فراهم شده و همچنین زیرسازی انجام شده بصورتی است که با تکمیل فاز دوم روسازی، این ظرفیت به چهار میلیون تن در سال نیز خواهد رسید.

اطلاعات فنی این پروژه شامل حدود ۱۱ کیلومتر ریل گذاری، نصب ۱۸ دستگاه سوزن، ۱ عدد پل زیرگذر با دهانه ۵ متری، چهار دهانه آبرو ۲ متری و ۱۰دهانه آبرو باکسی است. ابنیه جنبی و پشتیبانی احداث شده برای بهره برداری و تعمیر نگهداری این خط شامل  ۳۶۰ مترمربع زیربنا است که مشتمل بر ساختمان نگهبانی، ساختمان سوزنبانی، ساختمان باسکول و ساختمان کنترل علائم می گردد.

در این پروژه، ۲۲۰۰۰ مترمکعب بالاست ریزی، ۸۰۰۰ مترمکعب بتن ریزی، ۵۳۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری و ۱۳۵۰۰۰ مترمکعب خاکریزی انجام شده است.

نیکنام همچنین در ادامه افزود، ‌استفاده‌ از راه آهن به منظور ‌حمل‌ و نقل‌ بار در مسافت‌های‌ طولانی مزایای زیادی دارد که استفاده از آن را توجیه‌ پذیر نموده است. از جمله :

  • ظرفیت‌ بالای حمل مواد
  • مصرف‌ انرژی‌ و آلودگی‌ کمتر با کاهش مصرف گازوئیل
  • تامین به موقع مواد اولیه تولید
  • نرخ‌ کرایهِ‌ پایین‌
  • کاهش هزینه حمل مواد اولیه
  • ایمنی‌ نسبت‌ به‌ سایر وسیله‌های‌ حمل‌ و نقل

بنابراین مدیران شرکت با برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این بخش، شرکت پارس فولاد سبزوار را از مزایای گفته شده بهره مند ساخته اند.

مدیر توسعه شرکت پارس فولاد سبزوار در ادامه افزود: در صورتی که خریداران آهن اسفنجی تولید شده، زیرساخت و امکان حمل محصول را از طریق ریلی داشته باشند، ارسال آهن اسفنجی برای آنها بصورت ریلی انجام خواهد شد. همچنین در صورت فراهم شدن امکان صادرات آهن اسفنجی به کشورهای دیگر از طریق راه آهن، شرکت پارس فولاد سبزوار پتانسیل خوبی را فراهم نموده است.

در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعی نیز احداث این خط آنتنی مزایایی از جمله کم شدن تردد حداقل ۱۵۰ دستگاه تریلی و کامیون از جاده های بین شهری را داشته که نتیجه آن کاهش حجم ترافیک و کاهش خطرات و تصادفات جاده ای بوده است. همچنین احداث این خط اشتغال زایی برای دهها نفر را بصورت مستقیم و غیر مستقیم در پی داشته است.

نیکنام اظهار داشت: پروژه خط فرعی راه آهن پارس فولاد سبزوار در ابتدای سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید. پیش از بهره برداری از این خط، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز بصورت جاده ای و بخشی بصورت ترکیبی شامل حمل ریلی تا ایستگاه اسفراین و سپس حمل مجدد جاده ای تا محل کارخانه انجام می گرفت. با استفاده از ظرفیت ایجاد شده، انتقال مواد اولیه بصورت کامل با استفاده از خطوط ریلی تا محل دپوی گندله انجام خواهد شد.

این پروژه پس از سپری شدن دوره تضمین قراردادی و پس از بازدید انجام شده توسط کمیسیون تحویل قطعی، سرانجام در مردادماه ۱۴۰۳ تحویل قطعی شد.

نیکنام در پایان از مدیرعامل و هیات مدیره شرکت و همچنین از پرسنل واحد توسعه تقدیر و تشکر کرد.

keyboard_arrow_up